Reisverslag 2-daagse Reisverslag Mergel Heuvelland

Verslag van de Mergel Heuvelland 2-daagse 2017

Vrijdag 15 september

Dit weekend staat de Mergel Heuvelland 2-daagse op het programma. 5 Man van de Stormvogels, afdeling toer, hebben zich hiervoor aangemeld: Dick Jansema, Evert Smeenge, Laurens Boersma, Jan Tammeling en Jan Oldenburger. Dick, Evert en Jan O. rijden samen heen. Jan T. heeft nog andere verplichtingen en komt morgenvroeg naar de start. Laurens gaat op eigen gelegenheid en gaat dit weekend kamperen. Brrr.

13:30 uur. Vertrek uit Veendam. We rijden via Duitsland. Er wordt een tussenstop gemaakt in Enschede om nog even wat zaken te regelen bij Ten Tusscher. Na enig oponthoud vanwege Baustelles komen we tegen 19:00 uur aan bij de startplaats in Libeek. Hier kunnen we onze rug- en stuurnummers ophalen. We rijden direct weer door naar onze overnachtingsadres: Bed & Breakfast Reijmerhöfke in Reijmerstok. Hier worden we vriendelijk onthaald door gastvrouw Paulette. De spullen naar de kamer gebracht, de fietsen op stal gezet en direct door naar Margraten. Hier wacht ons een wokbuffet bij Wokparadijs De Kroon. Het is inmiddels al half negen waardoor het restaurant bijna voor ons alleen is! De buikjes staan strak en de fundering voor morgen is gelegd. We gaan weer terug naar onze slaapplek. Inmiddels van Laurens een berichtje gekregen dat hij is gearriveerd op de camping in Libeek. Ons tenue voor morgen klaargelegd en nog even een drankje genomen in de loungeruimte om vervolgens rond middernacht te gaan slapen.

Zaterdag 16 september

De wekker gaat om zeven uur. Opstaan en klaarmaken voor het ontbijt. De ontbijttafel is inmiddels gedekt. Jan T. is al op tijd in Zuid-Limburg en laat ons weten dat hij langs komt om aan te schuiven bij het ontbijt. Met enige vertraging (de bedoeling was om tegen half negen te vertrekken vanaf de startplek) gaan we met z’n vieren richting start/finish om daar Laurens op te pikken. Om  09:15 uur vertrekken we voor een tocht van 160 km. Het weer laat ons dit weekend niet in de steek. De zon schijnt maar het is wel frisjes. Het gaat voortvarend en tegen elf uur zijn we bij het Drielandenpunt boven op de Vaalserberg voor de eerste pauze na +/- 45 km. Vanaf hier gaat het verder door België. En dat is dan ook te merken aan de kwaliteit van de wegen. Op naar de volgende pauze in Kettenis na +/- 100 km. Het is inmiddels kwart voor twee. Een klein uurtje verder volgt er nog een kleine tussenstop in Muntzen na +/- 120 km. Hier begint het een beetje te spetteren maar dat mag de pret niet drukken. We gaan weer door en het is al weer droog en zonnig. Met de finish in zicht rijdt Laurens de verkeerde kant op en gaat z’n eigen weg richting de finish. De rest besluit om de rit niet volledig tot de finish uit te rijden maar in de buurt van onze verblijfplaats de douches op te zoeken. Rond vijf uur zijn we terug in Reijmerstok. Er staat 162 km op de teller. Na de douche nog even relaxen in de ontspanningsruimte en vervolgens naar Steakhouse ’t Stegelke in Slenaken. We hebben met Laurens afgesproken om hier tegen zeven uur te zijn. Heerlijk gegeten. Het heeft ondertussen flink geregend. Terug in Reijmerstok wordt er vrij snel besloten om plat te gaan. Het is pas elf uur!

Zondag 17 september

De wekker gaat weer om zeven uur. Jan T. staat onmiddellijk voor de spiegel om zich te scheren. Hij heeft waarschijnlijk voorkennis over de samenstelling van onze groep vandaag! Wederom staat er een fantastisch ontbijt op ons te wachten. Paulette biedt ons de mogelijkheid om bij terugkomst vanmiddag gebruik te maken van de douche. We maken hier graag gebruik van. Tegen half negen rijden we naar de start. We treffen daar Laurens weer en gaan om negen uur van start voor de 90 km. Het is weer zonnig maar fris. We gaan op weg naar de eerste  pauze in Berg en Terblijt na +/- 30 km. We hebben de Cauberg net achter de rug. Er heeft zich inmiddels een vrouwelijke medestrijder bij ons aangesloten. Ze heet Silke en komt uit Enschede. Door omstandigheden rijdt ze vandaag in haar eentje en ziet in ons groepje een goede gangmaker. Het weer wordt steeds mooier wat ons doet besluiten om in Wijlre een koffiestop te maken. We hebben uitzicht op het Miljoenenspoorlijntje en het toeval wil dat de stoomtrein langs komt. Het is inmiddels twaalf uur geworden en de fietsen worden weer in gang getrapt. Op het 70 km punt wordt er nog een keer gepauzeerd bij de Gulpener Bierbrouwerij. Hier worden we verleidt om een biertje te nemen maar het lijkt ons verstandig om daar nog even mee te wachten tot de finish. Nog wat suikers naar binnen werken voor de laatste 20 kilometers en weer op stap. We krijgen nog 4 klimmetjes te verwerken en om twee uur zijn we binnen in Libeek. Er staat 94 km op de teller. Het is gezellig druk in de tent. Hier wordt wel even een biertje/cola genuttigd op de goede afloop. Ook treffen we hier nog een Stormvogel die het ATB-parcours heeft afgelegd. We zien nog net op het grote scherm dat Max Verstappen gesandwiched wordt door twee Ferrari’s. We nemen afscheid van Silke en Laurens en fietsen terug naar Reijmerstok om te douchen. Tegen vieren weggereden en rond acht uur weer terug in Veendam.

We hebben een geweldig weekend achter de rug zonder pech en ongelukken en met schitterend weer.

Een sportieve groet van de vijf musketiers.